КОНСТРУЮВАННЯ З ПАПЕРУ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В І КЛАСІ

 

 (Метьолкіна М. М., Київ)   

   

Розвивальна мета є однією з чотирьох цілей навчання школярів англійської мови (Про викладання…2000:1), оскільки сучасні процеси набуття учнями, зокрема молодшого шкільного віку (Рогова, Верещагина 2000:33-36), іншомовних знань та оволодіння іншомовними мовленнєвими навичками і вміннями мають здійснюватися в єдності із всебічним розвитком особистості школяра.[1]

На думку О.Я.Савченко (1997:176), сучасна початкова школа втрачає багато можливостей для загального розвитку учнів через недооцінювання чуттєвої основи навчання. Вважається, що першокласник приходить до школи з добре розвиненими процесами сприймання. Насправді ж формування цих процесів не завершується, а лише розпочинається в дошкільному віці та продовжується протягом усього періоду навчання в початковій школі, а надалі – в основній і старшій школі.

Загальновідомими є труднощі, які виникають у першокласників у процесі оволодіння навичками техніки письма (каліграфічними, графічними, орфографічними)[2]. Тому одним з параметрів готовності молодшого школяра до школи є, зокрема, розвиток дрібної мускулатури кисті руки як передумова оволодіння ним письмом (Зимня 2000:173). На думку С.Л.Коробка (1990:27), шестирічні першокласники допускають помилки і в таких видах дошкільної діяльності як конструювання й аплікація та порушують пропорції при малюванні та ліпленні.

В пізнавальній діяльності взаємодіють дві форми - сприймання і мислення, які мають різні функції. Так, сприймання забезпечує пізнання зовнішніх ознак і властивостей об`єктів (їх кольору, форми, розміру, опору матеріалу, розташування предметів тощо). Мислення через розв`язування завдань уможливлює пізнання внутрішніх ознак і властивостей окремого предмета чи явища та зв`язки між ними.

Психологи зазначають, що в процесі розвитку людини першим формується сприймання, на основі якого в дитини складається сенсорний (чуттєвий) досвід. Саме  цей зв`язок зумовлює таку особливість розвитку дитини, як одночасне функціонування в навчальній діяльності молодшого школяра різних видів мислення: наочно-образного, практичного та словесно-логічного, або понятійного. Лише поступово останній вид мислення набуває переваги. При цьому на його якості завжди позначаються багатство і міцність чуттєвого досвіду школярів.

В шести-семирічних учнів значною мірою зберігаються особливості сенсорики дошкільників. Зокрема, добре знайомі предмети не викликають у них тривалого сприймання та розгорнутого обстеження, а маловідомі - навпаки, спонукають до різнобічної й активної діяльності - обстеження. Як і дошкільники, шести-семирічні першокласники користуються в сенсорних процесах способами спостереження, зіставлення, розглядуваного пошуку, обведення предмету рукою чи поглядом, накладання, прикладання.

Саме тому резерви загального розвитку молодших школярів у навчально-виховному процесі О.Я.Савченко (1997:177) вбачає в обов’язковому продовженні (в спеціальних системах вправ) розвитку трьох дошкільних напрямів: “чутливі вуха” (розвиток і вдосконалення вмінь слухати й чути), “гострі очі” (розвиток і вдосконалення вмінь бачити) та “вмілі руки” (розвиток і вдосконалення вмінь відчувати). Зокрема О.Я.Савченко (1997:187) пропонує опосередкований шлях подолання згаданих вище та аналогічних труднощів – тренування відповідних м’язів руки молодшого школяра та координації його рухів у таких видах діяльності, які, здавалося б, далекі від письма.

Навчально-виховний процес у початковій школі, з іноземної мови зокрема, передбачає залучення різних видів діяльності. Звичайно, перш за все, має місце невідома і незвична, але надзвичайно приваблива для шести-семирічного першокласника навчальна діяльність. Особливість навчальної діяльності з оволодіння іноземною мовою як навчальним предметом полягає в тому, що молодший школярів виступає одночасно суб’єктом двох видів діяльності – навчальної та іншомовної мовленнєвої (Зимня 1991:128-135). Чимало часу відводиться і для дошкільних видів діяльності: гри, малювання, аплікації, співів тощо, які в єдності сприяють забезпеченню розвиваючої функції іноземної мови як навчального предмету. 

В.О.Сухомлинський, афористично узагальнивши народну мудрість двох прислів`їв: “Розумні руки вчать голову” і “Голова навчиться - руки зроблять”, підкреслював, що розвиток дитини - в кінчиках її пальців. Щоб навчання приносило молодшим школярам задоволення, їх руки мають бути вправними, натренованими в швидкому, точному та координованому виконанні багатьох рухів, потрібних у різних навчальних діях. Нагромадження чуттєвого досвіду молодших школярів з різних джерел сприймання є основою, яка прискорює розвиток процесів мислення, мовлення, загострює увагу, збагачує почуття, фантазію учнів. Тому для розвитку м`язів руки, точності рухів першокласників ми пропонуємо протягом усього навчального року доповнювати традиційне домашнє завдання з англійської мови вправами, які залучають учнів до одного з найрозповсюдженіших серед дошкільних видів діяльності - конструювання з паперу.

Конструювання з паперу є досить простим в організації. Разом з тим такий вид конструювання є складним для першокласника видом діяльності, оскільки процес створення із площинної форми (листка паперу) об’ємної форми вимагає від учня досить високого рівня динамічних просторових уявлень. Конструювання з паперу ускладнюється й тим, що воно позбавляє можливості здійснювати практичні спроби й виправлення, оскільки неправильна практична дія призводить до невиправної помилки. Саме тому дітям подобається виготовляти самостійно лише ті поробки з паперу, способи й етапи виготовлення яких їм добре відомі.

 В конструюванні розвиваються навички роботи з папером: діти вчаться його різати, клеїти, складати, скріплювати тощо. Мнучи, перегинаючи, складаючи, а також розфарбовуючи та склеюючи папір, учні пізнають його якості. Розвивається та вдосконалюється дрібна мускулатура рук першокласників. Вони набувають навичок поводження з простим інструментом (ножицями, степлером, пензликом тощо). Учні мають можливість проявити творчість і фантазію: вони з задоволенням перетворюють готові форми з паперу у власноруч виготовлені книжки, ляльки, карнавальні маски тощо. Формуються воля, організованість і виконавчість. Самостійне виготовлення дітьми паперових іграшок і поробок для подарунка сприяє вихованню в них уважного ставлення до рідних та друзів. Конструювання з паперу як діяльність має і практичний результат: власноруч виготовлені паперові іграшки можуть прикрашати новорічну ялинку, тварини-орігамі можуть жити в настільному зоопарку, паперову ляльку можна вдягати, в ляльковому настільному театрі можна інсценувати п’єсу тощо.

Проілюструємо викладене вище добіркою вправ, які охоплюють усі мовні аспекти (фонетичний, лексичний, граматичний, графічний) та види мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння та читання) за виключенням писемного мовлення. Вправи дібрані нами з автентичних американських підручників з англійської мови, зокрема English Around the World: Practice Pad and Test Book.- Illinois: Scott, Toresman and Company, 1970.- 186 p., та модифіковані відповідно до предмету розгляду. При укладанні вправ ми керувалися порадою О.Я.Савченко (1997:82) про доцільність включення в систему дидактичних ігор для першокласників ігор-конструювань та ігор-інсценізацій. Провідною метою вправ є практична мета - формування в першокласників англомовних мовленнєвих навичок і вмінь. Одночасно кожна вправа спрямована а) на розвиток дрібної мускулатури рук, залучаючи першокласників до вирізання, наклеювання, розфарбовування, складання тощо та б) на оволодіння молодшими школярами елементами графічної грамоти (з метою формування в них узагальнених способів дій), зокрема лініями креслення та умовними позначеннями типу  ____- лінія видимого контуру вирізання, -------- - лінія видимого контуру вирізання та розміщення (аналогічно комп’ютерному символу), _.._.._ - лінія невидимого контуру згинання тощо.

Вправи пропонуються першокласникам як один з різновидів домашньої роботи, оскільки їх виконання на уроці займе багато часу. Крім того на уроці англійської мови відсутні робочі місця з необхідними інструментами (ножицями, клеєм, пензликами, фарбами тощо). Вдома учні виконуватимуть вправи в різних мовних (наявність/відсутність дорослого, який знає англійську мову) та організаційних умовах (самостійно/за участю дорослих). Тому інструкцію щодо виконання вправ ми пропонуємо рідною мовою.

 

Вправа 1. Цільова спрямованість - формування вимовних навичок.

Завдання: Цей чарівний телевізор показує лише ті предмети, назви яких починаються зі звуку |t|.

Назви вголос ці предмети своїм рідним. Виріж і наклей їх на екран.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Вправа 2. Цільова спрямованість - формування граматичних навичок.

Завдання: Виріж обидві частини чарівного круга і віконця. Збери круг, скріпивши обидві його частини в центрі.

Рухаючи круг з віконцями, прокоментуй вголос своїм рідним, скільки ведмедів там знаходиться. There is / are (a) … bear(s).

 

 

Вправа 3. Цільова спрямованість - формування лексичних навичок.

Завдання: Допоможи одній з пір року скласти цілу картинку з її фрагментів. Як називається ця пора року англійською мовою?

Назви вголос своїм рідним все, що ти бачиш на картинці. In the picture I see … За бажанням розфарбуй картинку.

 

Вправа 4. Цільова спрямованість - формування навичок техніки читання на рівні ізольованих слів.

Завдання: Як називається ця пора року англійською мовою? Виріж за штрих-лініями і наклей (за зразком snow) у порожні квадрати назви зимових предметів.

Вголос прочитай своїм рідним всі слова. За бажанням розфарбуй картинку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Вправа 5. Цільова спрямованість - формування навичок техніки читання на рівні ізольованих слів.

Завдання: Виріж за штрих-лініями картки. За зразком скріпи їх степлером. 

Гортаючи сторінки міні-книжки, прочитай вголос своїм рідним слова, які утворюються.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Вправа 6. Цільова спрямованість - формування навичок техніки читання на рівні ізольованих слів.

Завдання: Виріж і збери за зразком перископ та підводний човен. Рухаючи перископ, прочитай вголос своїм рідним словом, які утворюються.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Вправа 7. Цільова спрямованість - формування навичок техніки читання на рівні ізольованих слів.

Завдання: Виріж і збери за зразком трубу та паровоз. Рухаючи трубу, прочитай вголос своїм рідним слова, які утворюються.

 

Вправа 8. Цільова спрямованість - формування навичок техніки письма на рівні ізольованих слів.

Завдання: Допоможи фокуснику заховати предмети в коробки. Початкові дві букви допоможуть тобі здогадатись, що лежить у кожній коробці.

Виріж і наклей на кожну коробку відповідний предмет та напиши їх назви.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Вправа 9. Цільова спрямованість - формування вмінь читання на рівні тексту.

Завдання: Розріж за штрих-лінією сторінку. Перегорни кожну частину навпіл. Збери книжку-маля за номерами сторінок.

Вголос прочитай своїм рідним усю книжку. Для уроку підготуй відповідь на запитання Which of these things do you do?

 

Вправа 10. Цільова спрямованість - формування вмінь аудіювання.

Завдання: За бажанням розфарбуй різновиди погоди. Виріж смужки з погодою та виразами обличчя.

Слухаючи на уроці розповідь учителя про погоду та ставлення до неї хлопчика, проілюструй її відповідними картинками.

Наприклад, It`s sunny. The boy likes / doesn`t like a sunny day.

 

Вправа 11. Цільова спрямованість - формування вмінь говоріння.

Завдання: За бажанням розфарбуй персонажі та декорацію казки “The Тhree Вears”.

Виріж та наклей їх на цупкий папір. Розкажи англійською мовою цю казку своїм рідним.

 

 

Приклади ляльок для інсценування п’єси/вірша “The Three Little Kittens у ляльковому настільному театрі та драматизації цієї пісні див.

Бігич О.Б. Тема Animals and Birds на уроці та в позакласній роботі на початковому ступені навчання англійської мови: Посібник для вчителів. - К.: Ленвіт, 2000.- С.36-40.

Запропоновані вище завдання можуть слугувати зразком для укладання аналогічних завдань з іншим мовним/мовленнєвим матеріалом учителями як англійської, так й інших іноземних мов, а також студентами-практикантам, які працюють у початковій школі.

 

ЛІТЕРАТУРА

Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для вузов.-Изд. второе, доп., испр. и перераб.- М.: Просвещение, 2000.- 384 с.

Зимняя И.А. Психология обучения иностранным языкам в школе.- М.: Просвещение, 1991.- 222 с.

Коробко С.Л. Розвиток пізнавальних процесів у шестирічних першокласників // Навчання і виховання шестирічних першокласників: Зб. статей / Упор. К.С.Прищепа.-К.: Рад. шк., 1990.-С.25-39.

Про викладання іноземних мов у 2001/2002 навчальному році // English language and culture: Weekly.- October 2001.- № 39(87).- С.1-4.

Рогова Г.В., Верещагина И.Н. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в общеобразовательных учреждениях: Пособие для учителей и студентов пед. вузов.- 3-е изд.- М.: Просвещение, 2000.- 232 с.

Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах.- К.: Магістр S, 1997.- 256 с.

 

                                                                                                                                       


 

[1] На жаль, розвиваюча мета зовсім не відображена в чинних Програмах (Програми для середніх загальноосвітніх шкіл. Іноземні мови. 1-11 класи.- К.: Перун, 1996.-  38 с.

[2] Приклади труднощів оволодіння технікою письма англійською мовою див. Бігич О.Б. Вправи з навчання техніки читання та письма англійською мовою на початковому ступені.- К.: Ленвіт, 2000.- С.3-4.