Тези

Домашняя Вверх

Поради щодо написання тез

 

Результати свого наукового дослідження перебігу освітнього процесу з іноземної мови, виконаного у вигляді дипломної роботи з методики навчання іноземних мов і культур, Ви, як молодий науковець, обов’язково маєте оприлюднити на фаховій науково-практичній конференції.

Зазвичай дні науки у нашому університеті[1] проходять у квітні. Кафедра методики викладання іноземних мов й інформаційно-комунікаційних технологій щорічно виокремлює секцію, присвячену проблемам іншомовної освіти у ВНЗ.

У Вас є нагода ознайомити широкий загал науковців – професорів і доцентів, докторантів та аспірантів, а також інших студентів зі своїми науковими здобутками.

Результати наукового дослідження Ви можете представити у вигляді усної доповіді з використанням презентації (PowerPoint/Prezi) і письмових тез, збірник яких видається до початку чи після завершення конференції. В такий спосіб Ви матимете апробацію результатів Вашого наукового дослідження та опубліковану працю. 

Надам Вам декілька корисних порад щодо написання тез за темою дипломної роботи.

Передусім уважно ознайомтесь з вимогами до оформлення тез: розташування прізвища, ім’я, по батькові, назви ВНЗ, тез, розміру шрифту, полів тощо. Відразу виставте ці параметри. 

Назва тез може повністю співпадати з назвою дипломної роботи (наприклад, «Формування іншомовної компетентності в діалогічному мовленні») чи бути дещо модифікованою з огляду на акцентування теоретичного (наприклад, «Теоретичні засади формування іншомовної компетентності в діалогічному мовленні») чи практичного (наприклад, «Методика формування іншомовної компетентності в діалогічному мовленні»)  аспектів.

Актуальності досліджуваної проблеми зазвичай присвячується перший абзац тез. Виокреміть низку об’єктивних і суб’єктивних чинників, які наразі актуалізують досліджувану Вами проблему. 

Далі коротко висвітлюється історія дослідження проблеми вітчизняними й зарубіжними науковцями та практиками із конкретним зазначенням їхнього теоретичного й практичного доробку. Наприклад, «О.Б.Бігич визначила об’єкти особистісного та діяльнісного розвитку студентів з іноземної мови (приклад теоретичного доробку) та запропонувала методики діагностики мотиваційної, інтелектуальної та діяльнісної готовності студентів до навчання іноземної мови» (приклад практичного доробку).

Підсумком такого аналітичного огляду є висновок про недостатню наукову дослідженість саме Вашої проблеми. Наприклад, «Однак, незважаючи на значну кількість досліджень, присвячених процесу навчання іншомовного монологічного мовлення, проблемі формування англомовної компетентності в монологічному мовленні не було приділено достатньої уваги».

Основна частина тез передбачає, що далі коротко та стисло викладаються перебіг і результати дослідження кожного аспекту проблеми, представлені у вигляді пунктів плану дипломної роботи. Зміст кожного пункту може охоплювати 1-3 абзаци (залежно від обсягу тез). Наприклад, «Компетентність в аудіюванні, як мета навчання іноземної мови, передбачає набуття студентами  знань та оволодіння мовленнєвими навичками й уміннями. Так, на кінець І курсу студенти повинні знати… та вміти … На кінець ІІ курсу студенти  повинні знати… та вміти … По закінченні ІУ курсу студенти повинні знати… та вміти…».

 «Труднощами англомовного аудіювання є мовні труднощі аудіотексту та психологічні труднощі його сприймання. В свою чергу, мовні труднощі поділяються на фонетичні, лексичні та граматичні (ілюструються прикладами іноземною мовою). До психологічних труднощів належать …».

«У контексті особистісно-діяльнісного підходу ми розглядаємо студента як активного суб’єкта навчання іншомовного аудіювання. Особистісна лінія розвитку студента передбачає формування у нього позитивних мотивів оволодіння іншомовним аудіюванням та розвиток когнітивних процесів, які задіяні в процесі аудіювання.  В свою чергу, діяльнісна лінія розвитку студента передбачає …».

Водночас кожен такий смисловий відрізок тексту має завершуватися висновком, якого Ви дійшли в результаті дослідження. Наприклад, «Таким чином, викладач іноземної мови має формувати у студентів позитивну мотивацію щодо оволодіння аудіюванням шляхом …, а також розвивати в них увагу, слухову пам’ять, фонематичний та інтонаційний слух шляхом …».

Завершують тези перспективи майбутніх наукових розвідок досліджуваної Вами проблеми. Наприклад, «Перспективу подальших наукових досліджень ми вбачаємо у залученні сучасних засобів навчання англомовного аудіювання студентів на заняттях і в їхній самостійній роботі».

Сподіваюсь, що ці поради допоможуть Вам у написанні тез. Зичу Вам успіхів у написанні першої наукової праці, яка, сподіваюсь, розпочне список Ваших наукових та науково-методичних праць.  

 


[1] Також Ви можете брати участь у фахових науково-практичних конференціях, які проводять інші (вітчизняні та зарубіжні) ВНЗ. Їх перелік, який постійно оновлює відділ науково-дослідної роботи  нашого університету, Ви можете знайти за адресою  http://www.knlu.kiev.ua/research/conferences.